El segon trimestre ja és història. Però no vull deixar passar l'oportunitat d'explicar allò que ha anat bé i allò que és millorable. Em permetreu que no comenti el mòdul de Lengua castellana 3 (GES 2), ja que no he incorporat canvis substancials i, al marge d'algunes activitats i d'unes millores dels criteris d'avaluació, és semblant al del curs anterior.
A GES 1 vam realitzar els següents mòduls:
Lengua
castellana 2
Vam treballar els textos periodístics i no literaris. Els objectius més importants del mòdul són:
·
Llegir, comprendre i manipular textos periodístics digitals.
·
Comprendre i elaborar notícies a partir de les sis preguntes clau.
·
Revisar els textos propis a partir de pautes de revisió.
En
aquest sentit, no hi havia massa diferència amb el que es va fer
l'any passat. Però sí que vaig modificar bona part de les
activitats.
Llengua catalana 2
Vam
treballar la varietat lingüística i la tipologia textual. Així
mateix, i de manera transversal, vam tractar l'anàlisi, la
comprensió, l'expressió escrita i la
producció
de textos usuals de la vida quotidiana i laboral. Els objectius
importants d'aquest mòdul són:
· Saber exposar les
característiques de la variació lingüística i de les funcions del
català.
·
Saber fer un mapa conceptual de les varietats lingüístiques del
català.
·
Classificar
errades significatives de textos escrits, externs i propis, segons
siguin de
coherència,
cohesió, adequació o correcció ortogràfica.
·
Aplicar les propietats del text en el procés d'elaboració de
textos, sobretot, en el
procés
de revisió del text.
Amb
aquest plantejament, volia destacar els elements positius i els
negatius d'aquests mòduls. Així, a Lengua castellana 2,
tot i millorar les activitats, no he sabut temporitzar-les per tal
d'assolir el repte que vaig llençar als alumnes: fer una revista o
un diari. Per tant, les activitats han quedat orfes d'un fil
argumental i els alumnes mai han tingut la sensació de crear un
diari o revista. Per tant, per al curs vinent, hauré de mesurar les
tasques perquè el mòdul funcioni tal i com l'havia planejat.
Pel
que fa a Llengua catalana 2, vaig modificar el mòdul per a
oferir un nou repte: realitzar el dossier del curs de variació
lingüística del català. Per fer front a això, els alumnes es van
repartir els temes i van buscar, resumir i adequar la informació que
van localitzar a Internet. Al mateix temps que es combinava aquesta
tasca col·laborativa, amb l'escriptura de textos diversos (carta
formal, textos de diversa tipologia, etc.).
El resultat va ser força desigual, segons el grup, la temàtica i l'alumne. Malgrat tot, no és una mala idea, però crec que no la tenia del tot controlada, ja que el dia a dia va imposibilitar el fet de veure el resultat final. I en un treball col·laboratiu és important que els alumnes se n'adonin d'aquest fet. En aquest sentit van faltar elements de cohesió entre les activitats per donar un sentit global al mòdul. I és aquest un factor que també haig de millorar a Llengua castellana 2, tal i com comentava anteriorment.
Per
tant, i malgrat la millora de les activitats i de la explicitació
dels criteris d'avaluació, ha fallat justament l'element clau
d'aquesta mena de cursos: el treball cooperatiu i la cohesió de les
tasques individuals per esdevenir-les col·lectives. Per al curs
vinent, vull emmendar aquest error, però també portar més enllà
aquests mòduls. No em val només amb l'intent de fer un curs amb un
projecte comú. Sé que puc reconvertir-los i portar-los al nivell
adequat perquè esdevinguin reptes engrescadors i amb sentit. Hauré,
doncs, de continuar en aquesta línia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
I tu, què hi dius? Comenta aquesta entrada!