Després de tancar el primer trimestre amb el portafoli en marxa, puc fer una valoració de la incidència que ha tingut a l'aula.
Primerament, l'ús del portafoli sumat a les rúbriques, les converses, les entrevistes i l'assoliment d'un repte com a eines d'avaluació és excel·lent. Ha esdevingut l'eix de l'evoluació. Però cal ressaltar que als grups de GES 1 ha funcionat millor. Atès que els temps de dedicació als mòduls són més curts fa que l'hàbit d'escriure diàriament s'adopti de seguida.
Per altra banda, i per la mateixa causa, no hem pogut materialitzar un dels projecte d'aquest trimestre: l'exposició dels bons records (una seqüència didàctica que procuraré explicar en una altra ocasió).
Per altra banda, i per la mateixa causa, no hem pogut materialitzar un dels projecte d'aquest trimestre: l'exposició dels bons records (una seqüència didàctica que procuraré explicar en una altra ocasió).
En segon terme i malauradament, a GES 2 el portafoli ha necessitat força pedagogia i treball de conscienciació constant entre alguns dels alumnes dels grups de Centelles i de Tona. Ha estat una tasca feixuga fer que s'acostumessin a escriure cada dia. Els comentaris típics eren que no entenien per què havien d'explicar el que havien fet a la classe, no sabien què dir, ...
En resum, els feia mandra perquè estan acostumats a un aprenentatge bulímic. Mai en cap moment de la seva vida acadèmica s'han plantejat què aprenen i com aprenen. En aquests casos, doncs, hauré de ser més incisiu per tal de convéncer de les bondats del portafoli i, en general, d'aquesta metodologia.
En resum, els feia mandra perquè estan acostumats a un aprenentatge bulímic. Mai en cap moment de la seva vida acadèmica s'han plantejat què aprenen i com aprenen. En aquests casos, doncs, hauré de ser més incisiu per tal de convéncer de les bondats del portafoli i, en general, d'aquesta metodologia.
Haig de confessar -com ho he fet a les classes- que anava perdut en la implementació del portafoli lingüístic a GES. Però dia a dia he millorat l'artefacte, l'he posat a prova i l'he anat ajustant en funció de les necessitats de l'aula. M'ha anat molt bé en aquest sentit la lectura del llibre Portfolio electrónico: aprender a evaluar el aprendizaje, d'Elena Barberà Gregori i Elena de Martín Rojo (UOC 2011) per posar les bases d'aquest projecte.
Tot i la satisfacció d'haver obtingut bons resultats amb l'actual versió de portafoli, encara puc fer-hi millores, com ara:
- revisió de les preguntes del diari d'aula;
- cerca d'estratègies d'acostament d'aprenentatges i habilitats anteriors amb les adquirides al llarg del curs;
- difusió de pedagogia del portafoli entre els alumnes;
- elaboració conjunta entre docent i alumnes del guió del portafoli;
- millora dels criteris d'avaluació del portafoli;
- determinació conjunta de conclusions per establir l'aprenentatge lingüístic futur.
I és que el portafoli ha de ser un organisme viu, capaç de mimetitzar-se amb l'alumne per esdevenir mirall d'autoconeixement didàctic i reflex del procés d'aprenentatge lingüístic. Espero, doncs, fer-lo créixer!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
I tu, què hi dius? Comenta aquesta entrada!