divendres, 14 d’agost del 2015

[084] Retorn al futur 3: portafoli docent 2014-15 (3 de 3)

I ja som a la tercera part de la trilogia. Una part que ha de ser un viatge al futur curs 2015-16. Vinc d'un optimisme basat en els petits canvis realitzats a la metodologia i a l'actitud durant aquest curs, aspectes que volen reprendre l'esperit docent dels meus inicis. En part, estic satisfet, però puc avançar una mica més aquest curs. I per diverses vies.

Al marge de la microrevolució que ja he començat a gestar a l'aula, i de la qual ja n'he parlat a les dues parts anteriors, un focus important d'atenció de cara al futur serà la difusió de noves metodologies i estratègies entre els meus companys docents. Fa anys que sóc "el raro" al claustre de l'escola i durant aquest temps he predicat en el desert sobre les bondats d'una altra manera de fer classe. Enguany, però, el claustre ha començat a preocupar-se per una renovació del centre i han sorgit propostes interessants, però poques que afectin a la metodologia a l'aula. Jo sóc dels que pensen que un centre s'ha de refer des de dins cap a fora. No val només canviar el logo i invertir-hi en tecnologia. Importa -i molt- que es reflexioni sobre la qualitat de les classes que s'hi realitzen. És a dir, el professor ha d'esdevenir el motor del canvi educatiu des del centre.
I sembla que aquesta premissa ha estat escoltada des de l'Ajuntament de Tona, perquè a finals del curs passat vam començar a planificar des del canvi de metodologia un curs especialment difícil: el de preparació per a les proves d'accés de Grau Mitjà. Les sessions de preparació del curs amb la tècnica d'Ensenyament i l'equip de professors ha estat el més productiu i innovador que he fet en els més de 10 anys que sóc al centre. 

És un projecte que enguany ens aportarà èxits i, també, fracassos. Però, sobretot, aportarà experiència per començar a generar un canvi de rumb cap a una formació de qualitat en l'àmbit dels adults. Pot ser també un revulsiu per a tot el claustre de docents i una oportunitat per exposar idees que qüestionin com fem classe i per què ho fem així. En aquest sentit, m'he ofert per fer alguna sessió parlant de metodologies diferents a la tradicional i com s'hi apliquen. Per tant, vull ser part activa per a la promoció d'aquests canvis que, poc a poc, han de revifar l'entorn de treball i, de retruc, millorar la formació d'adults. 

M''agrada pensar que puc fer alguna cosa per millorar l'educació d'adults. I aquest any, per exemple, he tingut l'oportunitat de dir-hi la meva. Així, guardo un magnífic record del taller que vaig impartir a l'Escola d'Estiu de l'Educació de les Persones Adultes. Mai abans no havia fet formació a professors i em va agradar molt el feedback que es va crear. I, sobretot, el fet d'aportar la meva experiència a la causa de la formació d'adults. A més, ben aviat començaré a col·laborar amb INED21. Serà un altre altaveu per fer arribar a molta més gent què és l'educació per a adults i què s'està fent -i què es pot fer encara!- en aquest àmbit.
Sortosament, no estic sol en aquesta tasca de pedagogia, de millora i (afegeixo) de dignificació de la formació d'adults. Un altre objectiu de futur és establir lligams -tant a nivell de centre com a nivell personal- amb altres escoles d'adults que apostin per una modernització d'un ensenyament que sempre és a la cua del Departament. Gràcies a persones com el Ramón Paraíso, el Joan Padrós i altres professionals que he tingut el plaer de conèixer a través de les xarxes socials (i a alguns, personalment), he pogut comprovar que hi ha feina per fer i que, junts, es poden fer projectes que facin visible la professionalitat, la innovació i la funcionalitat en l'àmbit de la formació d'adults i de l'ensenyament-aprenentatge de llengües.

Així doncs, el futur promet ser esperançador. Malauradament, però, a nivell formatiu, hauré d'esperar almenys un any més per realitzar el curs de doctorat. Hi ha altres despeses familiars (no oblido pas les factures pendents!) que no m'ho permeten. Però començaré a fer lectures relacionades amb els temes d'interès (pràctica reflexiva, cognició i metacognició lingüística, aprenentatge significatiu, etc.) per suplir aquesta mancança i apaivagar les ganes que tinc de posar-m'hi. A més, aprofitaré per millorar l'anglès, que el tinc ben rovellat! I qualsevol formació relacionada amb la llengua i la didàctica serà sempre benvinguda!

Per acabar només vull afegir l'anàlisi DAFO del curs 2014-15, basat en el que ha realitzat l'amic Jaume Sans; i els objectius del proper curs. Una reflexió del passat que ha marcat el futur. La resta encara ha d'arribar-hi.

                                              








Necessitats i inquietuds sobre la meva tasca docent
Curs 2015-16


- Establir una estratègia metodològica per a l'aprenentatge de la llengua.

- Treballar l'autocorrecció de textos orals i escrits.

- Saber temporalitzar els continguts i les activitats d'aprenentatge.

- Investigar sobre les estratègies d'adquisició de llengües (metacognició).

- Aprofitar les consultes d'articles, els articles, la formació i les lectures de llibres que faig durant l'any acadèmic.

- Establir un sistema d'organització dels recursos i altres materials autoformatius.

- Continuar amb l'ús i millora del full d'anàlisi i reflexió a l'aula.

- Fer visible l'aprenentatge significatiu als alumnes.

- Continuar amb la millora de la base de l'enfocament comunicatiu a l'aula.

- Millorar el portafoli com a base de l'aprenentatge de la llengua i com a element important per a l'avaluació del curs.

- Promoure la reflexió i l'avaluació del procés entre els alumnes.

- Evidenciar el progrés lingüístic.

- Continuar amb l'ús d'eines TIC bàsiques (correu electrònic, cerca d'informació, lliurament de treballs amb processador de textos, blog, etc.).

- Introduir el mòbil a l'aula.

- Fer perdre la por als alumnes a la publicació de continguts a Internet.

- Col·laborar activament en el canvi metodològic del centre.

- «Fer caliu» al voltant de la formació d'adults a les xarxes socials i al meu entorn proper.

4 comentaris:

  1. Enhorabona per la trilogia!
    Espero que puguis assolir tots els objectius que et proposis.

    Una coincidència. He descobert el teu bloc (bé, i a tu a Twitter) just quan estic estudiant l'assignatura d'Educació Permanent (Pedagogia). Llegint els apunts, l'Educació Permanent (i amb ella la d'adults) sembla una cosa molt freda. Tanmateix, el teu bloc capgira aquesta idea del tot. Gràcies.

    Salut!

    Laia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Laia!

      Esperem que aquest any es compleixin aquests objectius i, és clar, els que tu també et proposis.

      D'altra banda, m'alegra saber que tens un concepte tan obert sobre la formació d'adults. En general, ll'educació permanent, a la pràctica, no és com la pinten. Si bé hi ha persones -i també molts centres educatius- que pensen que l'educació per a adults és una educació de pa sucat amb oli; els que ens hi dediquem tenim la sort de formar part d'un equip de professionals que treballem per situar-la en el lloc que li correspon. I ha de ser un lloc de rellevància perquè responem a les segones, a les terceres i a les quartes oportunitats de les persones que, per motius diversos, no han pogut obtenir una formació.

      A més, hi ha persones que, amb projectes i metodologies innovadores, modernitzem el concepte de formació permanent i lluitem perquè aquesta tasca sigui ben visible. I, també, divertida.

      Gràcies per la teva aportació!

      Elimina
  2. Enhorabona per la feinada i, sobretot, per l'horitzó tan apassionant que es presenta d'aquí en endavant. M'agrada saber que compartirem espais i projectes per intentar millorar la formació d'adults. És un plaer compartir espais amb professionals tan entregats i preparats, tot un luxe! Seguim! Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies! Certament comença un curs amb incògnites, reptes dels grans, però els enfrontaré amb la màxima serenitat i professionalitat. És hora de canviar l'entorn proper i l'entorn més llunyà per posar la formació d'adults al lloc que li correspon.

      Comparteixo el plaer de recórrer aquest any amb tu també i amb tota la gent que cada dia treballa per millorar l'educació d'adults. Serà positiu que els nostres camins es retrobin una i altra vegada per nodrir-nos d'experiències, de metodologies, de recursos, de vida. Espero treballar-hi conjuntament durant aquest curs.

      Gràcies per comentar el post. Continuem endavant!

      Elimina

I tu, què hi dius? Comenta aquesta entrada!